Om de vragen uit fase 1 te beantwoorden kun je gebruik maken van diverse tools zoals interessante sites en YouTube video's. We hebben er hieronder al een aantal voor je verzameld. Deze tools hebben hun oorsprong in management en marketing strategie. Gebruik ze als inspiratie, pas ze aan of klik door via de links naar interessante sites waar ze nader worden toegelicht.
Bedoeld als verdieping, niet 'verplicht' voor jouw fase 1 traject!
Je kunt hiervoor de 'Hedgehog Principle' van Jim Collins gebruiken.
Omschrijf:
1. Waar de organisatie een echte passie voor heeft
2. Waar de organisatie het allerbeste in is
3. Waardoor de organisatie economisch bestaansrecht heeft (inkomsten zoals dienstverlening, subsidie, giften etc.)
Daar waar de overlap zit tussen de 3 gebieden vind je het belang van je organisatie.
Een goed startpunt hiervoor is om de Golden circle (start with Why van Simon Sinek) van de organisatie te omschrijven.
(klik op de afbeelding om in te zoomen)
Je omschrijft als eerste wat je doet. Denk hierbij aan de diensten die de organisatie levert, van voor de hand liggend tot die diensten die je eigenlijk ongemerkt erbij doet. Het is handig om hier meteen ook de resultaten bij te benoemen.
Bij 'hoe' zoom je verder in op het proces (met welke mensen binnen de organisatie maar ook externe organisaties), vanuit welke kernwaarden je dit doet (op deze site vind je een handige lijst), en waarom juist jij hier goed in bent.
De 'why' is vaak het lastigste om te omschrijven. Maar het antwoord op deze vraag geeft het beste inzicht in hoe jouw organisatie werkt.
Voor de why omschrijf je de droom van de organisatie (meer hierover in het volgende punt), je doelen (vaak te vinden in het jaarplan) en welke waarde je toevoegt in het leven van je cliënt of aan de maatschappij. Hiervoor kun je onderstaande afbeelding gebruiken.
(klik op de afbeelding om in te zoomen)
Om een verband te leggen tussen de verschillende vragen in de checklist, en eenvoudiger aan te kunnen passen naar je eigen situatie kun je ook gebruik maken van deze mindmap.
(klik op de afbeelding om in te zoomen)